[ Pobierz całość w formacie PDF ]

ona przeciwstawiać siÄ™ mu, gdy zachodzi tego potrzeba, oraz prze­
alnego" i idei zbiorowych. Według Freuda wiele idei zbiorowych
kształcać to środowisko. Zrodowisko też nie jest pojmowane jako
tworzy grupa społeczna, a poszczególni członkowie przejmują je.
jednolite i stabilne. Między grupami istnieją różne relacje rodzące
"Ja idealne" jednostki bierze swą siłę ze zbieżności z "ja idealnym"
konflikty. DotyczÄ… one różnych kultur, subkultur, rozmaitych syste­
grupy. Proces socjalizacji to dochodzenie do braku rozdzwiÄ™ku miÄ™­
mów wartości. Dla socjalizacji dziecka istotne jest istnienie konfliktu
dzy tym, co indywidualne i tym, co zbiorowe, między jednostką
na pÅ‚aszczyznie ogólnej i indywidualnej. Każda jednostka, niezależ­
a spoÅ‚eczeÅ„stwem. Jak pisze G. Gurvitch "...mentalność indywi­
nie od wieku, jest członkiem różnych grup uznających odmienne,
dualna, mentalność interpersonalna i mentalność zbiorowa to trzy
także sprzeczne wartoÅ›ci. Musi wiÄ™c aktywnie partycypować w pro­
zjawiska totalnej psychiki"3*.
blemach tych grup i dokonywać wyboru. Wiąże siÄ™ to z dynamizo­
Mechanizmy opisane przez Freuda można uznać za istotne ele­
waniem stosunków interpersonalnych i kształtowaniem osobowości.
menty procesu socjalizacji: sublimacja, identyfikacja, internalizacja.
Dziecko jest w stałej interakcji ze środowiskiem społecznym.
Sublimacja polega na kierowaniu energii instynktowej, która
DziÄ™ki interakcjom przejmuje sposoby życia oraz wartoÅ›ci. Socja­
nie może być użyta do zaspokajania zakazanych dążeÅ„ instynkto­
lizacja jest procesem, w trakcie którego jednostka przez całe życie
wych, na aktywność innego rodzaju, akceptowaną bądz pożądaną
przyswaja i interioryzuje elementy socjokulturowe swojego Å›rodo­
społecznie.
wiska, włączając je w strukturę swojej osobowości. W takim ujęciu
Sublimacja ma wiÄ™c doniosÅ‚e znaczenie dla adaptacji spoÅ‚ecz­
socjalizacja stanowi kluczowe pojęcie w konstrukcji psychosocjologii
nej. Można nawet uznać, że cała kultura ludzka jest skutkiem subli-
dziecka, które jest widziane całościowo, jako jednostka psychobio-
macji. Identyfikacja i internalizacja sÄ… mechanizmami rozwojowymi,
logiczna i społeczna.
dzięki którym dziecko przyswaja normy i reguły postępowania oraz
Z. Freud czynnik spoÅ‚eczny uznaÅ‚ za potężnÄ… siÅ‚Ä™ rozwoju oso­
bowości. Superego kształtuje się w wyniku nacisku otoczenia. Two- Cyt. za S. Lis, Proces socjalizacji..., op. cit., s. 15
50 51
postawy, przejmując je od rodzica własnej płci, z którym związane szenie się z rezerwą, unikanie "inności"), z drugiej zaś rekulturacja
jest uczuciowo. Na skutek tego traktuje je jak wÅ‚asne i może kie­ (dążenie do powrotu kultury rodzimej, częściowo zapomnianej i po­
rować swym postępowaniem niezależnie od tego, czy jest aktualnie rzuconej).
kontrolowane czy też nie. Osłabienie mechanizmów kontroli formalnej i wewnętrznej,
RolÄ™ kontaktów spoÅ‚ecznych, zwÅ‚aszcza wczesnych z matkÄ…, wpÅ‚ywu osób znaczÄ…cych, prowadzi do integracji z grupami wiÄ™k­
w kształtowaniu się osobowości podkreślali Z. Freud, A. Adler, szościowymi, izolowania i wycofywania z grup mniejszościowych
F. Alexander, E. Erikson. Ich prace zainspirowały liczne badania i w efekcie do ich dezintegracji. Jednakże jednostka wyposażona we
nad znaczeniem Å›rodowiska, zwÅ‚aszcza rodziny, dla rozwoju psy­ wÅ‚asnÄ… liniÄ™ dziaÅ‚ania może regulować warunki i prowadzić dialog
chicznego i prawidłowego funkcjonowania jednostki w środowisku. tak, aby przynajmniej częściowo ją zachować i utrzymać.
W sytuacji, gdy proporcje między mikroświatem a makroświa-
Z powyższego wynika, że w ramach szeroko pojętej edukacji
tem ulegają wyraznemu przesunięciu na rzecz makroświata, przy
istotną rolę odgrywają, wzajemnie się uzupełniając i nakładając
sÅ‚abo uksztaÅ‚towanym mikroÅ›wiecie, gdy wiÄ™kszość zdarzeÅ„ w Å›wie­
na siebie, podstawowe elementy procesu socjalizacji i wychowania.
cie nie wywoÅ‚uje naszego osobistego stosunku, wówczas jako pod­
W regionie zróżnicowanym kulturowo jednostka uczestniczy
miot zanikamy. Gdy granice mikroświata są niejasne i niepełne,
równocześnie w kilku różnych zbiorowościach krzyżujących się ze
często przejawiamy tendencje do tego, by obronnie przyjmować do
sobÄ…. Jej indywidualne cechy przejawiajÄ… siÄ™ najczęściej w okreÅ›lo­
niego to, co nam siÄ™ wydaje istotne i ważne z makroÅ›wiata, powo­
nym kontekście społecznym, jednak zawsze winna mieć możliwość
dujÄ…c jeszcze wiÄ™kszÄ… dyfuzjÄ™ podmiotowoÅ›ci. InnÄ… drogÄ… jest wy­
wyboru i decydowania o zakresie i stopniu korzystania ze swojego
cofywanie się, zamiana związków osobistych na związki formalne,
dziedzictwa kulturowego.
brak zaangażowania osobistego36.
Jednostka może identyfikować siÄ™ jednoczeÅ›nie z kilkoma gru­
pami, do których przynależy. Internalizuje wartoÅ›ci i normy za­
spokajajÄ…ce jej potrzeby z każdej z grup. WystÄ™puje tu równole­
1.6. Problemy wychowania regionalnego na
gÅ‚a internalizacja i czÄ™sta eksternalizacja wartoÅ›ci reprezentowa­
pograniczu północno-wschodniej Polski
nych przez różne grupy. Zdaniem M. Novaka nie ma sprzeczności
W definiowaniu pojęcia "region" zwraca się uwagę na określone
miÄ™dzy dążeniem do posiadania autonomicznej, indywidualnej oso­
odrÄ™bnoÅ›ci i specyficzne cechy. Wskazuje siÄ™ na konkretne pÅ‚asz­ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • granada.xlx.pl
  •