[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na ja obsesyjnie dążący do osiągania podwyższenie jego współzawodniczości,
dobrych wyników ( wojownik ), może bojowości, pobudzając jego ambicję,
niedoceniać wartości dokładnego szkole- wprowadzając stopniowo i ostrożnie sy-
nia, uczenia się, doskonalenia swoich tuacje trudne, naciski psychiczne oraz
umiejętności, a zawodnik nastawiony czynnik współzawodnictwa, zachęcając
wyłącznie na zadania, na mistrzostwo do wykazania swojej sprawności i umie-
( technik ) nie potrafi wykorzystać jętności najpierw w ćwiczeniach zbliżo-
swoich umiejętności w walce. Aby nieco nych do walki, potem w walkach ćwi-
zmienić jednostronność motywacji z na- czebnych, a wreszcie w zawodach. U za-
stawieniem na ja i na zadania, trener wodnika o przewadze cech wojownika
powinien wytłumaczyć wojownikowi , należy wykorzystać jego dążenie do
że aby zwyciężać, musi w zaprawie osiągnięć oraz chęć walki i współzawod-
zwrócić należytą uwagę na podnoszenie niczość - tworzyć dobre i plastyczne
76 Zbigniew Czajkowski
podstawy techniki i stopniowo posze- W całym procesie treningu, w od-
rzać zasób stosowanych działań. działywaniu wychowawczym, podczas
Trzeba tu podkreślić, że bardzo wcze- zawodów trzeba każdego zawodnika
sne nastawienie na współzawodnictwo, traktować inaczej, a szczególnie w za-
udział w walkach i zawodach, łatwość kresie motywacji osiągnięć. Jak nader
pierwszych sukcesów, wynikających tyl- trafnie podkreśla J. W. Atkinson: Ta-
ko z dyspozycji szybkościowych, współ- kie samo traktowanie wszystkich zawod-
zawodniczości, agresywności i innych ników może mieć dramatycznie odmienne
cech wojownika - mogą przysporzyć skutki. To stanowi jeden z najważniej-
trenerowi sporych trudności w długofalo- szych wniosków wynikających ze współ-
wym, wszechstronnym szkoleniu. W sto- czesnych badań motywacji - jest to wy-
sunku do dziecka oraz młodocianych za- zwanie dla tych, którzy sądzą, że stosując
wodników czynnik współzawodnictwa jedną metodę nauczania i wychowania
należy wprowadzać ostrożnie i stopniowo można pobudzić optymalną motywację
(dotyczy to szczególnie techników ). uczenia się wszystkich uczniów, niezależ-
Wielu trenerów sądzi, że wczesne wy- nie od ich osobowości .15
kazanie cech wojownika wróży przyszłe Sądzę, że ostatecznym i wszech-
sukcesy. Otóż, nie zawsze tak jest i nie we ogarniającym podsumowaniem tego
wszystkich dziedzinach sportu. J. M. Fo- opracowania mogą być słowa: Tylko
dero np. wykazał, że w gimnastyce nie trener potrafiący wpływać na motywację
ma współwystępowania wysokiego pozio- zawodników oraz posiadający łatwość
mu motywacji osiągnięć i dobrych wyni- komunikowania się z nimi odniesie suk-
ków w zawodach.14 cesy w pedagogicznym procesie, jakim
jest trening sportowy .16
14
Fodero J. M.: An analysis of achievement
15
motivation and motivational tendencies Atkinson J. W.: An introduction to motiva-
among men and women collegiate gymnasts. tion. Princeton 1994. Van Nostrand.
16
International Journal of Sport Psycholo- Wioślarstwo. FISA Kurs podstawowy. Sport
gy 1980, nr 11. Wyczynowy 1992, nr 7-8.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]